22
Abr
09

Parasite.

Brick: [Offering Big Daddy morphine] It’ll kill the pain, that’s all.
‘Big Daddy’: [Wincing with pain] It’ll kill the senses too! You… you got pain – at least you know you’re alive.
[groans]
‘Big Daddy’: It’s easin’ somewhat now. When you got pain, it’s better to judge yourself of a lot of things. I’m not gonna stupify myself with that stuff. I wanna think clear. I want to see everything, and I want to feel everything. Then I won’t mind goin’. I’ve got the guts to die. What I want to know – do you have the guts to live?-.
(Cat On A Hot Tin Roof . Richard Brooks, 1958).

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And then, suddenly, he knew it. No, he didn´t knew it, he felt it, the same way you feel the pain the knife causes as it cuts through layers of skin and flesh; a pain that makes you realize, even before the very first drop of blood stains the cutting board and you dare to look at the damaged area, that you have chopped off your thumb.
With this certainty it fell on him, like a voice coming out of the cinema screen of this former abattoir:

You´re a parasite. A big parasite. And also a stupid one, as not only you´re not fighting your own way through all this life, by keeping all the time at the tail of bigger and better people, feeding on their energy and their dreams… not only this, but you´re not even enjoying and succeeding in your parasitic behavior, as you´re not getting the best of your way of life, failing even in something as simple as letting the host feed you and feeling the pleasure of a full stomach. As simple as doing nothing, but sucking and smiling.
As easy as opening your eyes and your mouth, and just waiting for things to come through them.
Worse than a parasite, I say
-.

Thus the voice spoke, and he was left there, as Newman tried to drive a car and got stopped by a simple drenched, muddy flowerbed.

Then, another truth hit him in the face: cinema was the ultimate way of expression, and nothing could compete with it in delivering joy or misery, fast and deep into the heart.

.

(Y, de repente, lo supo. No, no lo supo, lo sintió, de la misma manera que sientes el dolor que produce el cuchillo, atravesando capas de piel y carne, y te das cuenta, antes de que la primera gota de sangre manche la tabla de cortar y te atrevas a inspeccionar la zona dañada, de que te has amputado el pulgar.
Con esta certeza le cayó encima, como una voz saliendo de la pantalla de cine instalada en aquel antiguo matadero:

Eres un parásito. Un parásito enorme. Y también uno de los tontos, pues no sólo no te abres camino por tus propios medios, manteniéndote todo el tiempo al rebufo de personas más grandes y mejores, alimentándote de su energía y sus sueños… no, no sólo eso, sino que ni siquiera disfrutas ni tienes éxito con tu comportamiento, no aprovechas al máximo tu estilo de vida, y fallas en algo tan simple como dejar que te alimenten y sentir el placer de tener el estómago lleno. Tan sencillo como no hacer nada, sólo chupar y sonreir.
Tan fácil como abrir los ojos y la boca, y esperar a que las cosas entren en tí a través de ellos.
Peor que un parásito, te digo
-.

Así habló la voz, dejándole clavado frente a la pantalla, mientras Newman trataba de huir en su coche y era detenido por un simple parterre mojado y lleno de lodo.

Y entonces, otra verdad le golpeó en la cara: el cine era la forma de expresión definitiva, y nada podría competir con él en cuanto a transmitir tristeza o alegría, rapidamente y a lo más hondo del corazón).

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‘Big Daddy’: You’re a thirty-year-old kid. Soon you’ll be a fifty-year-old kid. Pretendin’ you’re hearin’ cheers when there ain’t any. Dreamin’ and drinkin’ your life away. Heroes in the real world live twenty-four hours a day, not just two hours in a game. Mendacity! You won’t…
[winces in obvious pain]
… You won’t live with mendacity? Well, you’re an expert at it! The truth is pain and sweat and payin’ bills and makin’ love to a woman that you don’t love any more. Truth is dreams that don’t come true, and nobody prints your name in the paper ‘til you die-.

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